چطور ویزا بگیریم و چه نکاتی باید بدانیم

فهرست مطالب

چطور ویزا بگیریم و چه نکاتی باید بدانیم؟ برای ویزا کجا باید رفت؟ هزینه گرفتن ویزا چقدر است؟ شرایط دریافت ویزا چیست و چه نکاتی را باید در رابطه با اخذ ویزا رعایت کرد؟ برای دریافت پاسخ این سوالات با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

همانطور که می‌دانید، شهروندان ایرانی می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا یا ویزای فرودگاهی به 39 کشور دنیا اعم از مالزی، آذربایجان، گرجستان و ترکیه سفر کنند. اما برای سفر به 186 کشور دیگر، از جمله کشورهای حوزه شنگن، کانادا، انگلیس، آمریکا، استرالیا و امارات، نیاز به دریافت ویزای مربوطه دارند.

پروسه دریافت ویزا در هر کشور، تابع قوانین و شرایط خاصی است که در این مطلب به توضیح تک‌تک آنها خواهیم پرداخت. با دنبال کردن این راهنما، می‌توانید مراحل دریافت ویزا را به سادگی طی کرده و به سفر مورد نظرتان بروید.

چطور ویزا بگیریم و چه نکاتی باید بدانیم

مراحل گرفتن ویزا

در روند سفر به کشورهای مختلف، گام اول و مهم تعیین وقت سفارت برای دریافت ویزا یا انجام امور مرتبط است. این مرحله اگر با دقت و به ترتیب صورت گیرد، باعث راحتی و سرعت در اخذ ویزا می‌شود. در اینجا، مراحل کلیدی گرفتن ویزا از تعیین هدف سفر و مطالعه شرایط ویزا تا انتخاب کارگزاری معتبر و پیگیری آنلاین، به طور کامل توضیح داده شده است. برای راحتی بیشتر، نکات مهمی که در آماده‌کردن مدارک باید مد نظر قرار گیرد، نیز به‌صورت جزئی و کامل آورده شده است. این راهنما، به شما کمک می‌کند تا با اطمینان و بدون مشکلات احتمالی، به مقصد خود برسید.

با مطالعه‌ی موارد زیر، چگونگی تعیین وقت سفارت برای دریافت ویزا یا انجام امور مرتبط را خواهید آموخت.

۱. بررسی شرایط پاسپورت:

از داشتن یک پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار اطمینان حاصل کنید. در صورت نیاز، اقدام به تمدید پاسپورت خود کنید.

۲. تعیین هدف سفر:

هدف سفر خود را مشخص کنید؛ آیا تحصیلی، توریستی یا کاری است؟ این به شما کمک می‌کند تا بدانید به کدام سفارت یا کنسولگری باید مراجعه کنید.

۳. مطالعه شرایط ویزا:

شرایط دریافت ویزا برای کشور مورد نظر خود را مطالعه کنید. این شامل نوع ویزا، مدارک مورد نیاز و هزینه‌های مربوطه می‌شود.

۴. بررسی وجود سفارت در ایران:

اگر کشور مورد نظر دارای سفارت یا کنسولگری در ایران است، باید وقت سفارت را تعیین کنید و در موعد مقرر حضور داشته باشید.

۵. بررسی استثنائات:

مطالعه کنید که آیا برای دریافت ویزا یا تعیین وقت سفارت، استثنائات خاصی وجود دارد یا خیر؟

۶. انتخاب کارگزاری معتبر:

اگر سفارت مورد نظر شما در ایران فعال نیست، به دنبال یک کارگزاری معتبر مانند وی اف اس گلوبال بگردید که به شما کمک کند وقت سفارت را تعیین کنید.

۷. پیگیری آنلاین:

اگر امکان تعیین وقت آنلاین وجود دارد، از این امکان استفاده کنید. بسیاری از کشورها این امکان را فراهم کرده‌اند.

۸. حضور در مرکز مربوطه:

در روز و ساعت مقرر، در مرکز سفارت یا کنسولگری اعلام شده، حضور داشته باشید و امور مربوطه را انجام دهید.

با اجرای این مراحل، می‌توانید به راحتی وقت سفارت مورد نظر خود را تعیین کرده و امور مربوطه را به خوبی پیگیری کنید. حتماً به توضیحات و دستورالعمل‌های مربوط به ویزای کشور مورد نظرتان توجه کنید و همواره اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید.

آماده کردن مدارک سفارت

نوبت به آماده‌کردن مدارک سفر می‌رسد. البته ترتیب پروسه اخذ ویزا همیشه به این منوال نبوده و نسبت به قوانین سفر و مهاجرت هر یک از کشورها متغیر است.

برای مثال اگر تصمیم به دریافت ویزای کانادا داشته باشید، اول باید در وبسایت دولتی کانادا یک حساب کاربری ایجاد کنید، فرم درخواست ویزا را پر کرده و به همراه سایر مدارک درخواستی سفارت، به صورت اینترنتی در وبسایت کنسولگری آپلود نمایید. و به دنبال پیکاپ ویزا هم باشید.

سپس با استفاده از ویزاکارت و یا مسترکارت هزینه ارزی ویزا و انگشت‌نگاری را پرداخت کرده و در نهایت با دریافت نامه تأیید اولیه از سفارت، نسبت به رزرو وقت سفارت کانادا اقدام کنید. اما در حالت نرمال، شما باید پس از دریافت اینترنتی وقت سفارت، به تناسب نوع ویزای درخواستی و هدف از سفر، مجموعه‌ای از مدارک را ترجمه و آماده کرده و به صورت اینترنتی و یا حضوری به سفارت ارائه دهید.

چطور ویزا بگیریم و چه نکاتی باید بدانیم

مدارک لازم برای گرفتن ویزا

مدارک لازم برای گرفتن ویزا عبارت اند از:

  • فرم درخواست ویزا
  • شناسنامه و کارت ملی
  • گذرنامه
  • ۳ قطعه عکس رنگی
  • بلیط پرواز رفت و برگشت به کشور مقصد
  • اسناد ملکی، مدارک شغلی، منابع مالی
  • بیمه مسافرتی
  • برگه تاییدیه رزرواسیون هتل (واچر)
  • دعوت نامه

هزینه گرفتن ویزا

هزینه‌ گرفتن ویزا متغیر بوده و در واقع بسته به مقصد موردنظر تغییر می‌کند. برای مثال، درخواست ویزای شینگن برای کشورهایی مانند یونان، فرانسه، هلند و اسپانیا، معمولاً حدود 300 یورو است، درحالی که برای کشورهایی مانند ایتالیا و آلمان، این مبلغ به 400 یورو افزایش می‌یابد. همچنین برای برخی مقاصد، مانند لهستان، هزینه‌ها ممکن است به 600 یورو برسد. برای دقت بیشتر، همیشه به جداول و معلومات رسمی سفارت یا کنسولگری مراجعه کنید.

شرایط گرفتن ویزا برای افراد زیر 18 سال

برای اهداف خاصی مانند ادامه تحصیل فرزندان زیر 18 سال در کشورهای خارجی، دریافت ویزا ضروری است. ابتدا هدف خود را مشخص کرده و به شرایط و قوانین کشور مقصد توجه کنید. بعضی کشورها مانند استرالیا امکان ورود والدین به همراه فرزندانشان را فراهم می‌کنند که به ویزای گاردین معروف است. مدارک مورد نیاز شامل گذرنامه، پذیرش مدرسه، عکس پاسپورتی، رضایت‌نامه و تاییدیه پذیرش مدرسه است. با مشورت با وکیل متخصص، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

گرفتن ویزا چقدر طول میکشد

با انجام مراحل ذکرشده در بالا، نوبت به انتظار برای ارزیابی پرونده توسط سفارت و کنسولگری و جواب ویزای شما می‌رسد. در صورت درخواست ویزای منطقه شینگن و کشورهای عضو شنگن، باید برای حداقل یک تا دو ماه کاری در انتظار جواب سفارت بمانید. زمان انتظار بر حسب شلوغی سفارت و نوع ویزای درخواستی متغیر است.

اطلاعات موافقت یا رد ویزا از طریق ایمیل ارسال می‌شود. در صورت موافقت، باید از این ایمیل پرینت بگیرید و در محل تعیین شده در سفارت حضور پیدا کنید. برای ویزایی مانند ویزای کانادا، باید به کشورهای همسایه نظیر ترکیه سفر کرده و برچسب ویزا را دریافت کنید.

چطور ویزا بگیریم و چه نکاتی باید بدانیم

جمع بندی

در مقاله فوق به شیوه‌ها و نکات مهم برای دریافت ویزا اشاره شده است. ابتدا باید اطمینان حاصل کرد که پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار موجود است. سپس باید بسته به مقصد سفر، ویزا مورد نیاز را تعیین کرده و مراحل دریافت آن را انجام داد. در صورت وجود سفارت یا کنسولگری در ایران، از وبسایت مربوطه اقدام به دریافت وقت سفارت نمود. پس از آن، مدارک مورد نیاز را آماده کرده و در زمان مقرر به محل مربوطه مراجعه کرده و مراحل را پیگیری کنید.

با درخواست ویزا، انتظار پاسخ از سفارت یا کنسولگری آغاز می‌شود. زمان پاسخگویی ممکن است متغیر باشد، اما به طور معمول دریافت پاسخ یک تا دو ماه زمان می‌برد. بعد از دریافت موافقت، باید در محل معین حضور یافته و برچسب ویزا را دریافت کنید.

در مورد کشورهایی که سفارتی در ایران ندارند، باید به کشورهای همسایه برای مراحل پیش‌ورو مراجعه کرد. در نهایت، برای اطمینان از روند صحیح، می‌توان از مشاوران و وکلای متخصص در این حوزه کمک گرفت. با رعایت این نکات، دریافت ویزا به یک فرآیند ساده‌تر و موثرتر تبدیل خواهد شد.

آیا این پست برای شما مفید بود:
4.6/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *